Każdego dnia wielu użytkowników pasów klinowych zderza się z problemem uszkodzeń pasa podczas pracy. Dlaczego pas się niszczy? Co spowodowało że pas nagle się zerwał?

Dziś w naszym Q&A postaramy się Państwu rozjaśnić przyczyny niszczenia pasów klinowych.

Q: Pas zerwał się po krótkim czasie pracy. Co mogło spowodować taką sytuację?

A: Przyczyn takiego stanu rzeczy mogło być kilka, począwszy od wady technicznej pasa po wady powstałe w wyniku użytkowania. Pas mógł zostać naderwany przy zakładaniu go na koło pasowe. Doszło do zablokowania napędu w skutek awarii maszyny lub dostanie się do niej ciał obcych bądź osoba, która stworzyła napęd dokonała złych obliczeń i zastosowała zbyt małą ilość pasów dla przekładni.

Q: Zastosowałem do przekładni pas z serii SUPER, który po chwili pracy zerwał się. Po założeniu pasa o słabszej konstrukcji maszyna działa poprawnie. Dlaczego mocniejszy pas się zrywa podczas gdy słabszy pracuje bez zarzutu?

A: Przyczyn może być wiele i należy zrobić dokładne oględziny maszyny w celu znalezienia przyczyny takiego problemu. Jednak najprawdopodobniej zachodzi problem nie osiowej pracy pasa. Pas z serii SUPER wymaga aby w naszej przekładni wszystko działało na „tip top”. Gdy zachodzi nie osiowość taki pas nie ułoży się do przekładni i w wyniku zbyt dużych sił poprzecznych zerwie się. Pas o słabszej konstrukcji będzie bardziej elastyczny w związku z tym jeżeli nie osiowość naszej przekładni jest nieznaczna to taki pas spokojnie się do niej ułoży i będzie pracować poprawnie. Na takim pasie zauważymy jednostronne zużycie powierzchni bocznej.

Q: Mój pas podczas pracy zużywa się bardziej z jednej strony? A: Jak wyżej opisywaliśmy w takim wypadku zachodzi problem zbyt dużej nierównoległości osi kół pasowych. Mój pas bardzo szybko się zużył, a producent przewidział czas jego działania na znacznie dłuższy?

A: Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest zbyt małe naprężenie pasa. Natomiast w grę również wchodzi za duży moment obrotowy, nadmierne zużycie koła pasowego.

Q: Mój pas miejscowo jest bardziej wytarty?

A: Tutaj również zachodzi problem zbyt małego naprężenia pasa. Inną przyczyną może być blokowanie koła maszyny napędzanej np. wskutek uszkodzenia łożysk

Q: Owijka na moim pasie pęka?

A: Powodem takiego stanu rzeczy są oddziaływania środowiska zewnętrznego na pas. Może to być zbyt duża temperatura otoczenia, czy też silne oddziaływanie kurzu na pas.

Q: W mojej maszynie na kole pracuje kilka pasów jednak każdy ma inne naprężenie?

A: Tutaj problemem może być nie użycie w zespole pasowym, pasów kompletowanych. Zawsze w takiej sytuacji należy zapytać producenta / sprzedawcę o pasy kompletowane (oznaczenie na pasie L = L), bądź poprosić producenta o skompletowanie zespołu pasowego tak aby mógł pracować na jednej przekładni. Proszę pamiętać, że przy uszkodzeniu choćby jednego pasa w zespole pasowym należy wymienić cały komplet pasów a nie pojedynczy pas.

Q: Czy uszkodzenie pasa podczas pracy zawsze jest winą użytkownika?

A: Oczywiście, że nie. Wszyscy jesteśmy ludźmi i nawet w najlepszej fabryce zdarzają się pomyłki i wpadki. Jednak, patrząc na reklamację klientów na pasy klinowe możemy powiedzieć, że w ok. 98% przypadków wina leży po stronie użytkownika, a nie producenta.